Szeged, Turi Krisztina, zöldség- és gyümölcs kereskedés, vállalkozó, gazdaság, Molnár utca

40 éves a Molnár utcai Zöldség-Gyümölcs Vegyeskereskedés – interjú Turi Krisztina vállalkozóval

Helyi hírek

Friss, illatos, színes, minőséges és egy nagy adag szeretet kíséretében értékesítik – így kerül a szegediek és Szeged környékiek kosarába az a sok-sok finomság, ami a Molnár utcai Zöldség-Gyümölcs Vegyeskereskedésben található Szegeden. Arról, hogy mi a titka a majdnem 40 éve a pályán lévő családi vállalkozásnak, Fodorné Turi Krisztina vállalkozót kérdeztük.

Mi a titka az elmúlt majdnem 40 évnek?

Egy 39 éves múlttal rendelkező családi vállalkozás a miénk. A szüleim 1985-ben nyitották meg zöldség-, gyümölcs boltjukat Felsővároson, ehhez csatlakoztunk később fiatal felnőttként a testvéremmel, néhány éve pedig már szinte teljes egészben mi visszük az üzletet. Azt hiszem, a vállalkozásunk titka nem más, mint a szeretet, amellyel műveljük a szakmát és a minőség, amit majdnem négy évtizede akarunk és tudunk is garantálni.

Egyértelmű volt, hogy a testvérével csatlakoznak a szüleikhez?

Számomra igen, a testvérem számára jó néhány évig nem, aztán öt évvel ezelőtt ő is úgy döntött, hogy csatlakozik hozzánk. Mára már mindenkinek megvan a maga kis feladata.

Mennyit küzdöttek a szüleik és mennyit küzdenek most Önök vállalkozóként?

A szüleim megfontoltan, lépésről-lépésre, a vevők igényeihez mérten építették annak idején ezt a vállalkozást, annak ellenére, hogy a vásárlói kör a kezdetekkor természetesen egy ideig folyamatosan cserélődött. Ők azonban igyekeztek olyan termékekkel is szolgálni a zöldségeken és gyümölcsökön kívül, amelyek a mindennapi bevásárlás részét képezik. Ennek köszönhető, hogy ma már az alapvető élelmiszerek is megtalálhatók a boltban. Így aztán elmondhatom, hogy az üzletpolitikán nekünk már nem kell gondolkodnunk a testvéremmel, gyakorlatilag minden a megszokott rendben zajlik 39 éve, ez pedig azt is jelenti, hogy szerencsére sem a termelőkért, sem pedig a vevőkért nem kell oly módon küzdenünk, mint mondjuk egy kezdő vállalkozónak.

Milyen körből válasszák ki a termelőket?

A termelőkkel kapcsolatban elmondható, hogy a személyük hosszú évek óta nem változott. Vagyis megvan, hogy egy adott évben, mikor, kitől és mit vásárolunk fel viszonteladásra. Jó részük környékbeli. A téli időszakban természetesen jellemzően külföldről behozott árut értékesítünk. Az év többi részében viszont arra törekszünk, hogy magyar termékeket értékesítsünk. Minőségben pedig csak és kizárólag első osztályút adunk el. A vevőkörünk igényes, ezt is várja el.

Milyen, minőségben érezhető különbségeket tapasztaltak az elmúlt években? Nagyon sok szó esik a klímaváltozásról mostanában, ami igencsak nagy hatást gyakorol a termelőkre.

Sajnos ma már nem az van, mint régen volt, hogy kimegyünk a nagybani piacra és kedvünkre válogatunk a különböző termelők és termékek között, hanem kapcsolatokat kell építeni, és jó viszonyt kell ápolni a termelőkkel, akiknek időben le kell adnunk a rendeléseket ahhoz, hogy nekünk, viszonteladóként jusson abból az első osztályú áruból. Vagyis, nem minőségbeli, hanem sokkal inkább mennyiségbeli hiányosságok vannak. Ez pedig azért van, mert egyre többen hagynak fel a termeléssel – és ijesztő.

Az árakat, miként befolyásolja mindez?

Természetesen a termékek árára is hatást gyakorol mindez, tagadhatatlan, hogy sokkal, de sokkal többe kerül ma minden, mint korábban. Vevőket ugyan nem veszítettünk még emiatt, azt viszont már mi is egyre inkább megtapasztaljuk, hogy az emberek mindenből kevesebbet vesznek. A minőséget egyelőre fontosnak tartják, mégpedig szerintem azért, mert az olcsóbb, minőségtelenebb termékek, amelyek fogyasztásra sem biztos, hogy alkalmasak, a kukában landolnak. A cél pedig értelemszerűen nem ez, de mit tud tenni a vevő, ha az a zöldség, gyümölcs megromlik vagy megpenészedik, még mielőtt azt elfogyasztaná?!

Szeged, Turi Krisztina, zöldség- és gyümölcs kereskedés, vállalkozó, gazdaság, Molnár utca
Turi Krisztina, miközben kiszolgálja a vevőket.

Nőtt vagy csökkent a zöldség-, gyümölcs fogyasztás az elmúlt években?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy nőtt.

Mekkora a vevőkörük?

Szerencsére elmondhatom, hogy viszonylag nagy a vevőkörünk, Alsóvárosról, Újszegedről, Kiskundorozsmáról, Szőregről és még Deszkről is jönnek hozzánk. Vannak rendszeresen visszatérők és vannak bizonyos időközönként nálunk vásárlók is.

Szeged, Turi Krisztina, zöldség- és gyümölcs kereskedés, vállalkozó, gazdaság, Molnár utca
A vállalkozó abban hisz, hogy szeretettel kell űzni azt, amivel az ember foglalkozik.

Volt olyan pillanat, amikor azt érezték, hogy nem éri meg, feladják?

Nem, ilyen még nem fordult elő. Nagyon szeretjük, amit csinálunk. Hálásak vagyunk a vevőinknek azért, hogy minket választanak, és ezáltal támogatják a fennmaradásunkat is. Azoknak viszont, akik most vagy néhány éve kezdtek el vállalkozni, azt látjuk, hogy sokkal-sokkal nehezebb, előbb meg is torpannak.

Zárásképpen: igénybe vették esetleg valamelyik, kisvállalkozóknak szóló támogatást?

Nem, mi ezzel a lehetőséggel soha sem éltünk. De azt is látjuk, hogy sokaknak e nélkül nem megy…

Pósa Tamara

Fotó: Frank Yvette